Slijten de banden van een elektrische auto harder?

Je hebt vast al weleens gehoord of gelezen dat een elektrische auto over het algemeen minder onderhoud nodig heeft dan een conventionele auto met brandstofmotor. Dat scheelt natuurlijk flink in de portemonnee. Toch is er een belangrijk onderdeel dat volgens velen harder slijt, namelijk de banden. Maar waarom is dat eigenlijk zo? Omdat er veel onzekerheid bestaat over deze kwestie hebben we een aantal waarheden op een rij gezet.

Elektrische auto’s zijn zwaarder

Het is een feit dat een gemiddelde elektrische auto zwaarder is dan een vergelijkbare auto met brandstofmotor. Met name Tesla’s staan bekend als erg zwaar. De Tesla Model Y weegt bijvoorbeeld zo’n 2.000 kilogram. Hoewel er minder slijtagegevoelige onderdelen in elektrische auto’s aanwezig zijn, is het belangrijkste onderdeel van de auto, namelijk de accu, erg zwaar. Omdat er daardoor meer gewicht op de banden rust, slijten ze harder.

Elektrische auto’s hebben meer vermogen en onmiddellijke koppel

Een elektrische auto heeft over het algemeen meer vermogen dan een vergelijkbare auto met brandstofmotor en bovendien onmiddellijke koppel. Om die reden trekt de auto sneller op en dat leidt tot meer slijtage. Sta je voor het stoplicht naast een auto met brandstofmotor en springt het stoplicht op groen? Dan zal je vast gemerkt hebben dat je (veel) sneller weg bent dan de auto naast je. Hoe sneller je optrekt (en hoe harder je remt), hoe harder de banden slijten. Gelukkig hebben de meeste auto’s verschillende standen, waardoor je niet standaard als een raket wordt afgeschoten als je het stroompedaal indrukt. Op die manier kun je de slijtage zelf in de hand houden.

De banden van elektrische auto’s slijten harder

Het is een feit dat de banden van elektrische auto’s over het algemeen harder slijten dan de banden van auto’s met een brandstofmotor. Toch betekent dat gek genoeg niet altijd dat je minder kilometers met een set banden kunt rijden. Je hebt het namelijk ook deels zelf in de hand. Verschillende fabrikanten, zoals Kia, Renault en Hyundai, hebben speciale banden onder hun elektrische auto’s gelegd, die harder zijn dan “normale” autobanden. Het rijgedrag wordt er niet leuker van, maar je kunt wel langer op dezelfde set banden doorrijden. Wil je besparen op de kosten van je banden? Neem dan contact met ons op voor het juiste advies.

 

Bron: Emiel Buteijn